استارتاپ ویکندها

چه اتفاقاتی در استارتاپ ویکندها رخ می دهد؟

همانطور که پیشتر بدان اشاره کردیم یکی از بهترین روش ها برای امکان سنجی ایده و تبدیل آن به کسب و کاری نو، شرکت در استارتاپ ویکندها می باشد. اما اینکه در این رویدادها چه می گذرد و چه کسانی در آن شرکت می کنند و چگونه می توانند بیشترین بهره را از این فضا ببرند موضوعی است که دراین مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.

استارتاپ ویکندها

استارتاپ ویکند چیست؟

برخی به اشتباه استارتاپ و استارتاپ ویکند را یکی می دانند در حالیکه استارتاپ ویکند یک رویداد است که خروجی اش تعدادی استارتاپ می باشد. رویدادی علمی و عملی که طی ۵۴ ساعت و در سه روزِ آخر هفته برگزار می شود و به شرکت کننده ها این امکان را می دهد که:

  1. شبکه سازی: با افرادی هم فکر که آن ها نیز خواهان ساختن چیزی جدید هستند در یک محیط غنی از مهارت، انگیزه و استعداد آَشنا شوند.
  2. اکتشاف: از مسیر کارآفرینی ای که پیش رو دارند و موقعیت فعلی خودشان در این مسیر آگاه شوند. منابع در دسترس را بشناسند و در عین حال بدانند که باید از پیش بینی قطعیِ همه ی قدم های آینده، اجتناب کنند. 
  3. یادگیری: آنچه را که در دنیای واقعی، لازمه ی راه اندازی یک کسب و کار است نه از روی کتاب و سخنرانی و پنل و … بلکه کاملا با امتحان کردن و تجربه ی واقعی یاد بگیرند.
  4. آغاز: و در نهایت ترس و گمان و بهانه را رها کرده و کاملا جدی یک کسب و کار را شروع کنند.

در واقع افرادی که استارتاپ ویکندها را سازماندهی می کنند در تلاشند محیط ایده آلی برای شرکت کننده ها فراهم سازند تا بیشترین یادگیریِ ممکن در ۵۴  ساعت اتفاق بیافتد. یک میانبر فشرده سازی شده برای آشنایی با ملزومات راه اندازی یک کسب و کارِ استارتاپی.

استارتاپ ویکندها

هدف از راه اندازی استارتاپ ویکندها و شرکت در این رویدادها چیست؟   

هدف اصلی از برگزاری این استارتاپ ویکندها، توانمندسازی افراد و آشنا کردن قشر وسیعتری از جامعه با ادبیاتِ صحیحِ استارتاپی و توسعه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری می باشد و شتابدهنده ی ایده پردازان طی رویدادهای استارتاپی ای که برگزار کرده است، علاوه بر رعایت اهداف و استانداردهای جهانی، تمرکز زیادی بر جنبه آموزشی و کارگاهی بودنِ این رویدادها داشته است. با این باور که برای داشتن جامعه ای مولد، باید موقعیتی فراهم شود که افراد تمرینِ راه اندازی کسب و کار کرده و با مباحث نوین و خلاقانه ای که لازمه ی پیشرفت در عصر حاضر است آشنا شوند.

شرکت کننده ها نیز نباید با هدف برنده شدن وارد این فضا شوند. این کمترین چیزی است که می توان از این محیط پرانرژی و جوِّ پویا برداشت کرد. آشنایی با افرادِ ماهر در زمینه های مختلف، تمرین، یادگیری و تجربه، مهمترین چیزهایی است که شرکت کننده ها از حضور در استارتاپ ویکندها می توانند کسب کنند.

استارتاپ ویکندها

همچنین اینکه در دنیای استارتاپی هیچ چیز عجیب و غیرممکن نیست، حس ممکن بودن و نزدیک بودنِ موفقیت، حس عملی بودن و واقعی بودنِ ایده ها و آرزوها همه و همه منجربه ایجادِ روحیه ی تلاشگر و مستقل می شود. خلق این روحیه به تنهایی ارزش آفرینی محسوب می شود و تاثیر مثبت خود را در بلند مدت نشان خواهد داد.

در استارتاپ ویکندها چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

استارتاپ ویکندها در سه روز و با برنامه هایی از پیش تعریف شده برگزار می شوند. می توان به مهمترینِ این برنامه ها که جزو لاینفک استارتاپ ویکندهای شتابدهنده ایده پردازان نیز می باشند، به شرح زیر اشاره کرد:

روز اول؛ آشنایی و تیم سازی

در روز اول استارتاپ ویکندها افراد با همدیگر، مهارت هایشان، ایده ها و کارهایی که می توانند انجام دهند آشنا می شوند و به نوعی شبکه سازی می کنند. در عرض یک دقیقه هر فردی ایده خود را به دیگران توضیح می دهد که به ارائه ی آسانسوری معروف است و طی رای گیری هایی که میان خود شرکت کننده ها صورت می گیرد، تعدادی ایده انتخاب می شوند و بعد همه شرکت کننده ها در قالب تیم هایی بر روی آن ایده ها کار می کنند.

استارتاپ ویکندها

مهمترین کاری که شرکت کننده ها در روز اول باید انجام دهند توجه به ایده های ارائه شده و شناخت افراد و مهارت هایشان است چرا که باید تصمیم بگیرند آخر هفته را می خواهند با کار کردن روی کدام ایده سپری کنند.

روز دوم؛ یاگیری و کار کردن بر روی ایده

بیشترین برداشت از محیط استارتاپی در روز دوم میسر می شود. در این روز افراد باید به کمک منتورها (مربی های کسب و کاری) روی تحقق پذیری ایده کار کنند، به فکر حل مساله باشند و پاسخ سوال هایشان را بیابند. در این روز از استارتاپ ویکندها و در خلال کار تیم ها، ورکشاپ های متنوعی از جمله رهبری تیم و ارزش کار تیمی، نحوه نوشتن و تحلیل بوم مدل کسب وکار و اعتبارسنجی محصول برگزار می شوند تا موارد مهمی را به شرکت کننده ها آموزش دهند. مواردی که آن ها باید همان جا و به عینه در کارشان اعمال کنند.

توجه داشته باشید که در انتهای روز دوم افراد باید استارت کسب و کار خود را زده باشند. از شناسایی مشتری ها گرفته تا تولید کمینه محصول پذیرفتنی (MVP-minimum viable product)  و خبر خوب اینکه منتورها و مشاورها در تمام این مراحل در کنار شرکت کننده ها هستند تا به صورت کاربردی راهنماییشان کنند.

استارتاپ ویکندها

هرچقدر که شرکت کننده ها این ورکشاپ ها و اِعمالشان در کارشان را جدی تر بگیرند، بهتر می توانند چالش های پیش ِ رو را حل کنند. نکته ی مهم به پایان رساندنِ رویداد و ارائه ی نهایی نیست بلکه اتفاقِ اصلی در فرایند تبدیلِ ایده به کسب و کار رخ می دهد، یعنی در چکش کاری ای که شرکت کننده ها روی ایده و طرز تفکرشان انجام می دهند.

روز سوم؛ ارائه و داوری

هیجان انگیزترین ساعت ها از ۵۴ ساعتِ یک استارتاپ ویکند در روز سوم آن می باشد. وقتی که شرکت کننده ها فقط ۵ دقیقه فرصت دارند نتیجه کارِ این سه روزشان را به داورها و متخصصان حوزه ارائه داده و از کارشان دفاع کنند و منتظر بمانند تا سه تیمی که از معیارهای داوری بیشترین امتیاز را کسب کرده اند اعلام شوند.

اما انتخاب سه تیم به این معنا نیست که تنها آن ها پتانسیل شکل دادن به استارتاپشان را دارند. تجربه ی شخصی من ناقضِ این امر است. چون با اینکه ما در استارتاپ ویکندی که شرکت کرده بودیم ششم شدیم، اما انسجام تیم، جدیت، تلاش و چکش کاریِ ایده باعث شد تا با موفقیت آن را به مرحله ی اجرا برسانیم و الان با گذشت یک سال از شروع کارمان شاهد رشد روز افزونش باشیم.

استارتاپ ویکندها

مخلص کلام

روحیه ی استارتاپی یعنی استمرار و امیدواری. خودتان و ایده تان را جدی بگیرید. از فرصت های بدست آمده در استارتاپ ویکندها مثل آشنایی و هم صحبتی با متخصصان و منتورهای حوزه خود نهایت استفاده را ببرید و طی این مرحله بی همرهی خضر مکنید.

موفقیت در کمین شماست…

نگار هستم، فاندر استارتاپ سیویتاس و فارغ التحصیل معماری و طراحی شهری. به پژوهش و نویسندگی خیلی علاقه دارم و سعی می کنم همیشه در حال یادگیری و نوآفرینی باشم.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*