تیم مناسب برای استارتاپ

چطور تیم مناسبی برای استارتاپمون بسازیم که تا مریخ باهاش بریم؟!

خیلی از کارآفرینان موفق به این راز اقرار نمی کنن اما همه می دونیم که چیزی به عنوان کارآفرینی انفرادی وجود نداره. هیچ کس حتی فردی که یک کسب و کار را از یک زیر زمین شروع کرده و به طبقه بالای یک برج تجاری رسونده نمی تونه ادعا کنه که این کارُ تنهایی انجام داده. پس خیلی مهمِ که تیم مناسبی برای استارتاپ داشته باشید.

جالبه بدونید وارن بافت (Warren Buffett) بیزینسمَن و سرمایه گذار افسانه ای دنیا سال ها وقت صرف کرد تا دوست قدیمی خودشُ متقاعد کنه که شریک تجاریش بشه. اون دوستش چارلی رو می شناخت و می دونست که فرد مناسبی برای این کارِ. به همین دلیل نه به جای دیگه ای سر زد. نه دنبال فرد دیگه ای گشت. بلکه همه تلاششو کرد تا چارلیُ وارد گود کنه.

تیم مناسب برای استارتاپ

تیم مناسب برای استارتاپ یعنی هرمیون و رون برای هری پاتر

واقعیت اینه که تیم مناسب برای استارتاپ یعنی همه چی. این تیم شماست که می تونه موفقتون کنه یا در ناکامی غرقتون کنه و در ضمن مهمترین عامل برای سرمایه گذارها داشتن تیم خوبه. آنالیزها نشون داده که بعد از عدم نیاز بازار و اتمام سرمایه، سومین عامل شکست استارتاپ های جهان تیم نامناسب بوده. پس تیم سازی برای استارتاپ یا هر بیزینس دیگه ای مساله ای هست که حتما باید همون اولِ کار خیلی خوب بهش پرداخته شه. چون اگه هوش هرمیون و همراهی رون نبود هری تنهایی کاری از پیش نمی برد.

چطور افراد مناسبی برای تیم استارتاپم انتخاب کنم؟

در این مقاله ۱۰ موردی که حتما باید در تیم سازی بهش توجه کنید تا تیمتون شمارو در رسیدن به قله همراهی کنه رو توضیح می دم. چون در مسیر ساخت بیزینس هیچ چیز خطرناکتر از اخراج های وقت و بی وقت نیست. پس تلاش کنید مهره سوخته نداشته باشید…

۱. از خودت شروع کن

دوست من حتی اگه فکر کنی این یک جمله ی کلیشه ایِ باید بگم که آره کلیشه س. اما اگه درست نبود انقدر تکرار نمی شد که بشه کلیشه. خودشناسی زیربنای هر کار درست و خوبیِ. یک تیم قدرتمند از تو شروع میشه. خیلی مهمِ قبل از اینکه به فکر ساختن تیم مناسب برای استارتاپ بیافتی بدونی چرا داری یک استارتاپ یا هر کاری رو شروع می کنی. شخصیتت، ارزش هات، اصول و باورهات همه ی اون چیزیِ که تو باید در مورد خودت بدونی. چون تا اصولت رو برای خودت مشخص نکنی بخش عظیمی از معیارهای تصمیم گیریت برای انتخاب تیم مناسب برای استارتاپ نامعلوم می مونه.

همچنین باید بدونی خودت چه توانایی هایی داری. واقعیت اینه که خودت قرار نیست هر مهارتی که برای لانچ یک استارتاپ نیازِ داشته باشی. از خودت بپرس که من در چه کاری عالی ام؟ من توی چی نقص دارم؟ بعد خودت رو ارزیابی کن. البته این فقط در مورد مهارت هایی مثل برنامه نویسی و … (Hard Skills) نیست. بلکه مهارت های نرم (Soft Skills) مثل توانایی براقراری ارتباط و… هم به همون اندازه مهمه.  ۷۷% از کارفرماها معتقدن که اهمیت مهارت های نرم و سخت یکسانِ.

پس اول اصولتو مشخص کن و بدون در چی عالی هستی و بعد هرچی جا موند بسپر به بقیه. به همین راحتی! 

۲.کسانی رو دورت جمع کن که اهل عمل باشن نه حرف

هیچ کسب و کاری فقط با یک ایده پا نگرفته. این اقدام و عملِ که یک ایده رو تبدیل به یک بیزینس سودآور می کنه. شما به تیمی نیاز داری که به جای حرف زدن اقدام می کنه و کارو به آخر می رسونه. پس مطمئن شو داری آدم هایی رو انتخاب می کنی که بلدن از مهارت هاشون استفاده کنن. این تیم مناسبِ برای استارتاپ.

حالا چرا این موضوع انقدر مهمه؟

چون سرعت تغییرِ همه چی بالاست، خیلی مهمِ اعضای تیم افرادی باشن که بتونن به مسائل واکنش سریع و صحیح نشون بدن. این یعنی اهل تصمیم و اجرا باشن و با ارائه راهکارهای خلاقانه و هوشمندانه مسائل حساس رو حل کنن.

۳.تیمت رو برای راه اندازی یک استارتاپ تشکیل نده!

شاید بگی یعنی چی؟ مگه کل این مقاله در این مورد نیست؟

بله اما اجازه بدین توضیح بدم…

استارتاپ در ذات به معنای موقت و حالا ببینیم چی میشه هست. فازش فازِ شاید و اگر و امتحان کردنِ و این نگاه باعث شده بیشتر کسب و کارها نتونن از این فاز رد شن. ولی آیا تو هم می خوای جزو اونا باشی؟

لطفا نگاهت به تیمت استارتاپی نباشه. به این فکر کن که تو داری با این آدم ها وارد یک مسیر کسب و کاری می شی. بیزینسی که اولش استارتاپِ و می تونه سالیانِ سال دوام داشته باشه.

پس چشم انداز کسب و کارت و جایی که می خوای باشی رو درنظر بگیر و بدون که طبق تصویر زیر برای رسیدن به اون چشم انداز باید رفته رفته این ساختار رو سازماندهی کنی تا تیم مناسب برای استارتاپ داشته باشی. این تصویر یک بخش بندی استاندارد هست که در همه صنعت ها استفاده میشه و شما می تونی بهش استناد کنی تا ذهنت در مورد چیدمان بخش های یک کسب و کار به وضوح برسه.

اما توجه توجه: قرار نیست شما اول کار همه افراد ماهر در هر بخش رو در تیمت داشته باشی.

پس باید چکار کرد؟

شما اول باید بدونی برای تولید کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) باید چه اقداماتی انجام بشه؟ قبلا درباره مفهوم کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)  حرف زدیم که می تونین به مقاله کاملش سر بزنین. اما اگه بخوام خلاصه بگم یعنی تولید ساده ترین حالت محصول که کار کنه و بشه با ارائه به مشتری ازش فیدبک گرفت.

بعد که مشخص شد برای تولید و ارائه MVP چه کارهایی باید انجام شه دنبال افراد مناسبش باش تا اولین تیم مناسب برای استارتاپت شکل بگیره.

با درنظر گرفتن تصویر کلی بالا در اول کار و بعد خرد کردن کار در حد MVP شما راحتتر می تونی استارتاپت رو رشد و مقیاس بدی (در این مورد کاملترین مقاله ی عمرم رو نوشتم که می تونی مطالعه ش کنی. فقط قبلش یه چیزی برای خودت آماده کن که وسطاش میل کنی چون احتمالا خیلی ذهنتو درگیر کنه) چون از قبل یه طرح ذهنی از سازماندهی تیمی داری و فقط می مونه جانمایی افراد در راس اون مسئولیت ها.

۴.تیم مناسب برای استارتاپ یعنی افرادی که اهمیت خدمات مشتریان رو می دونن

خدمات به مشتریان نباید فقط جزو مسئولیت یک بخش از بیزینس شما باشه بلکه هر عضو تیم در هر بخشی که هست باید برای رضایت مصرف کننده تلاش کنه چون این تنها راه تضمین سودآوری دائم شماست. البته در ابتدای کار احتمالا شما انقدری منابع انسانی نداری که بتونی برای هر بخش فردی رو استخدام کنی. این یعنی همه اعضای تیم در خط مقدم هستن و با مشتریان برخورد دارن. پس باید همه اعضا بدونن نحوه برخورد صحیح با مشتری چه جوری باید باشه. اینجا چند فاکتور مهم برای مشتری ها قابل مشاهده ست.

۵.در تیم سازی مناسب استارتاپ شخصیت ها مهم هستن

یک راه تضمینی برای اینکه استارتاپتون رو در دریا غرق کنید اینه که با کسایی کار کنین که با هم کنار نمیان. چون باعث ایجاد اصطکاک بین اعضا میشه. البته ویژگی شخصیتی خاصی برای پیوستن به تیم های استارتاپی تعریف نشده و اتفاقا حضور افراد با ویژگی های مختلف و متنوع در تیم توصیه می شه اما شما باید اعضای تیم خودت و ویژگی های اخلاقی و شخصیتیشون رو بشناسی. برای اینکار می تونی از انواع تست های شخصیت شناسی یا استعدادیابی شغلی که در همین وبسایت هست استفاده کنی که یک کار تایید شده و متداول در جهانِ.

تاثیر خیلی مهم دیگه تست ها در تیم سازی مناسب برای استارتاپ ها اینه که؛

این تست ها کمک می کنن بدونیم اهداف شخصی اعضای تیم شما چیا هست و اینکه آیا کاری که قراره در تیم انجام بدن به اونها در رسیدن به اهدافشون کمک می کنه و در یک راستا هست یا نه؟

حالا بهتون میگم این چرا مهمه. به تصویر زیر دقت کنید:

لزوما هر کسی که می خواد در تیم و کسب و کار شما باشه، عاشق اون کار نیست. به همین دلیلِ که تقریبا ۵۰% افرادِ شاغل خودشون دنبال کار می گردن. این به این معنیِ که تیم شما دیر یا زود از هم می پاشه پس واقعا بهتره کسی رو استخدام کنی که این کار رویاش باشه و عاشقانه بخواد انجامش بده.

البته که شما می تونی با این افراد کار کنی و از پتانسیل هاشون استفاده کنی اما اگه دنبال افرادی هستی که در بلند مدت، عالی کار کنن حواست باشه کاری بهشون محول کنی که در راستای اهداف و آرزوهاشون باشه. مهمترین چیز اینه که شما از آرزوها و جاه طلبی های اعضای تیمت باخبر باشی و چه خوب میشه که شرکت شما بستری باشه برای به آرزو رساندن خیلی ها.

۶.هم تیمی مناسب برای استارتاپ از کجا پیدا کنم؟

جامعه ی دوستانتون و البته شبکه اجتماعی لینکدین و ICTSTARTUPS.IR و همچنین وبسایت TEAMI.ME می تونه مکان مناسبی برای پیدا کردن افراد برای شروع مذاکره باشه. از اینجا افراد رو پیدا کنید و بعد وارد فاز تست و نحوه همکاری و .. بشویید.

۷.مراقب باشید که تیمتون همگن نباشه

قبلا هم گفتم که اعضای تیم مناسب برای استارتاپ یا هر بیزینس دیگه ای باید متنوع باشه. تیمی که اعضاش شبیه به هم هستن رو تجسم کنید. همه ی شخصیت ها یکسان و همه کارها به یک شیوه انجام می شن. همه به یک شکل فکر و عمل می کنن و این فاجعه ست. چون همه مثل هم هستن و هیچ ایده جدیدی ساخته نمیشه و هیچ فضایی برای خلاقیت باقی نمی مونه. این درحالیه که هیچ استارتاپی نمی تونه بدون خلاقیت شکوفا شه.

۸.چشم انداز استارتاپ رو با اعضای تیم شریک شوید

خیلی از کسب و کارها ترجیح میدن که محتاطانه و مخفیانه عمل کنن و با کارکنانشون از چشم انداز و آینده کسب و کار حرف نزنن اما با توجه به اینکه هر سال ۳۷ میلیارد دلار به دلیل سوء تفاهم کارمندان نسبت به کار از دست می ره به نظر میاد این یک رویکرد اشتباهِ.

اگه چشم انداز طرح برای تیم شما مهم نباشه شما عملا کار سختی برای باانگیزه نگه داشتنشون در طول مسیر خواهی داشت. پس اجازه بده چشم انداز شما چشم انداز اون ها  هم باشه. حتی می تونه این اتفاق به صورت مالی یعنی مثل سهام بیافته. بهتون قول می دم که عملکردشون خیلی تغییر می کنه. چون موفقیت مجموعه رو موفقیت و سود خودشون می دونن.

خب حالا همه اینا به چه معنیه؟

اینکه از همون اول بزرگ فکر کن و قبل از اینکه بخوای کسب و کارت رو رشد بدی زمان بگذار و یاد بگیر چطور می تونی یک فرهنگ و ماموریت کلی برای شرکتت تعریف کنی چون در آینده این مورد یکی از بزرگترین ابزارهای تو برای جذب افراد ماهر میشه.

۹.از تیم های ورزشی یاد بگیرید

عملکرد تیم های ورزشی:

  • هر عضو تیم یک نقش اصلی داره که مهمترین وظیفه ش هست
  • هر عضو تیم فقط مسئول عملکرد خودش هست
  • اعضای تیم آموزش داده شدن که متناسب با تغییر بازی، بازی خودشون رو تغییر بدن
  • تجزیه و تحلیل تیم رقیب بخش مهمی از آموزش و یادگیری هست
  • بازیکن نیروی حرکتی خودش رو تا آخر بازی با خودش داره

حالا این استراتژی ها رو به تیم سازی مناسب برای استارتاپ و بیزنس ها  وارد می کنیم:

  • به تیمت آموزش بده که وظیفه خودشون رو به نحو احسن انجام بدن و مهم نیست که یه نفر چقدر عالیه باید بدونه که همیشه باید در حال یاد گرفتن باشه
  • هرکسی باید بیشترین تمرکزش رو روی نقشی که در تیم داره بگذاره. درسته که گزارش تیمی از یک کار مهمه اما تا تک به تک اعضا در وظایف فردی شون درست عمل نکنن کار انجام نمیشه
  • مطمئن شوید که تیمتون مهارت و انعطاف پذیری کافی برای مقابله با تغییرات فضای کسب وکار داره
  • تفکر برد و رقابت رو همواره داشته باشین تا ادامه بدی و به نتیجه برسین
  • به حرف های تیمتون گوش کنین تا متوجه بشیین چه چیزی برای اونها نیروی محرکه است. این طوری می فهمید با فشردن چه دکمه هایی انگیزه و اشتیاق شون بیشتر، و عملکرد و سرعتشون بهتر می شه.

۱۰.به اصطلاح “با صبر استخدام کن اما سریع اخراج کن”

شاید جالب باشه بدونید که مدیرعامل شرکت Zappos یه حرکت خفن می زنه. به کارمندانی که تازه استخدام شدن بعد از یک هفته از شروع کار پیشنهاد می ده که اگر بخوایین می تونین با دریافت ۲هزار دلار از شرکت بیرون برید. این یک راه حل خلاقانه س که کمک می کنه شرکت خیلی سریع از افرادی که با فرهنگ اونجا تطابق ندارن خالی بشه. ولی خب همه ی ما منابع چنین تاکتیک خلاقانه ای رو نداریم. پس باید چه کرد؟

با هر دلیل و توجیهی در نگه داشتن کسی که با تیمت جور درنمیاد تعلل نکن. Hire slow, fire fast یعنی با فکر و طمانینه استخدام کن اما اگه دیدی اشتباه کردی سریع اخراج کن. تا اشتباه پشت اشتباه رخ نده تا نخوای دوباره هزینه کنی برای حل مشکلات ناشی از نگه داشتن اون فرد در سیستم.

البته کلا هوشمندانه تر اینه که همون اول هزینه و وقت بیشتری برای استخدام بگذاری تا اینکه بعدش دچار مشکل نشی چون ۴۱% شرکت ها اذعان دارن که استخدام اشتباه حداقل ۲۵ هزار دلار خرج رو دستشون گذاشته.

در نتیجه؛

تیم مناسب برای استارتاپ می تونه کسب و کار شما رو به قله برسونه و یا برعکسشو انجام بده. ولی خوب خوشبختانه استراتژی هایی هست که جلوی این فاجعه و ضرر رو می گیره. پس به مواردی که در این مقاله گفته شد حتما توجه کنید و در تیم سازی تون اعمالش کنید. بهتون اطمینان می دم که اینطوری تیمتون از کیفیت لازم برای پیشبرد اهدافتون برخوردار خواهد بود و البته یادتون نره که باید از یه جایی شروع کنید

پ.ن. تاثیر گرفته از مقاله ی آقای Neil Patel

نگار هستم، فاندر استارتاپ سیویتاس و فارغ التحصیل معماری و طراحی شهری. به پژوهش و نویسندگی خیلی علاقه دارم و سعی می کنم همیشه در حال یادگیری و نوآفرینی باشم.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*