سومین استارتاپ ویکند بازی دانشگاه سما اردبیل

شتابدهنده ایده پردازان؛ برگزاری سومین استارتاپ ویکند بازی در دانشگاه سما اردبیل

سومین استارتاپ ویکند بازی دانشگاه سما اردبیل در تاریخ ۲۲ الی ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۸ توسط شتابدهنده ایده پردازان و با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه سما اردبیل برگزار شد. این رویداد ۱۳۹ شرکت کننده داشت که در قالب ۹ تیم دانش آموزی و ۷ تیم دانشجویی به ارائه ی ایده ها و طرح های خود پرداختند. هدف از برگزاری این رویداد با حفظ موضوع بازی برای بار سوم، تجربه باارزش دو دوره گذشته و کمک به پرورش تفکر خلاق در بین دانش آموزان و دانشجویان بود.

سومین استارتاپ ویکند بازی دانشگاه سما اردبیل

پیش رویدادهای سومین استارتاپ ویکند بازی در دانشگاه سما در اردبیل

یک روز پیش از برگزاری رویداد، برای آمادگی ذهنی شرکت کننده ها و حضور هر چه موثرتر آن ها در استارتاپ ویکند، تیم شتابدهنده ایده پردازان، جلسات پیش رویداد را به طور همزمان برای دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی و برای دانش آموزان در آمفی تئاتر مدرسه سما برگزار کرد. در این پیش رویدادها از مواردی چون گیمیفیکیشن، خلاقیت، بازی سازی، اسباب بازی های جهانی مثل لگو و همچنین هک رشد و  مدل درامدی مقیاس پذیر و تکرار پذیر به عنوان مهمترین ویژگی یک استارتاپ صحبت شد. به این ترتیب ذهن شرکت کننده ها بیشتر با اصل موضوع و نگاه استارتاپی به آن آشنا شد. و این فرصت یک روز پیش از برگزاری رویداد اصلی به آن ها داده شد تا آگاهانه تر و البته هوشمندانه تر بر روی ایده های خود فکر کنند.

 روز اول از سومین استارتاپ ویکند بازی در دانشگاه سما اردبیل

روز اول رویداد با توضیحات و راهنمایی های مهندس رامین نیلوفری، مدیرعامل شتابدهنده ایده پردازان و تسهیل گر رویداد در مورد ارائه آسانسوری و اینکه چه اتفاقاتی در استارتاپ ویکندها رخ می دهد شروع شد. سپس نوبت ارائه های یک دقیقه ای دانش آموزان و دانشجویان شد. و در نهایت؛ روز اول از سومین استارتاپ ویکند بازی در دانشگاه سما اردبیل با کارگاه بازی و بازی سازی آقای سید رحیم هاشمی و کارگاه تیم سازی آقای عبدالمحمد سبزعلی که هر دو از مربیان حیطه بازی سازی در سازمان فضای مجازی سراج (حامی معنوی رویداد) هستند به اتمام رسید.

در روز دوم رویداد چه گذشت؟

روز دوم با برگزاری ورکشاپ آموزشی بوم مدل ناب آغاز شد تا همه تیم ها با اصول راه اندازی یک کسب و کار آشنا شده و بتوانند ایده خود و قابلیت تجاری سازی کردنش را از جنبه های مختلف بررسی و تحلیل کنند. اعم از مشتری هایی که دارند، ارزش پیشنهادیشان برای این بازارِ خواهانِ خلاقیت و ارزش های جدید و البته جریان های درامدی و دیگر مباحث مهم. در این روز از سومین استارتاپ ویکند بازی در دانشگاه سما ، منتورها هر کدام بر سر میزها نشسته و تیم ها را راهنمایی می کردند تا با حفظ خلاقیت، بتوانند طرحی سودآور و قابل دفاع را برای روز بعد که داوری بود آماده کنند. همچنین کارگاه کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) و اعتبارسنجی ایده نیز از دیگر برنامه های شتابدهنده ایده پردازان برای روز دوم بود. در این بین حضور جناب آقای کیوان ملک محمدی مدیرعامل استودیو بازی سازی گونای به عنوان منتور، کمک شایانی به افزایش اطلاعات شرکت کننده ها از روند بازی سازی حرفه ای کرد.

سومین استارتاپ ویکند بازی دانشگاه سما اردبیل

اختتامیه سومین استارتاپ ویکند بازی در دانشگاه سما اردبیل

در روز آخر کارگاه نحوه ارائه ایده به داورها ارائه شد تا هر تیم بتواند به نحو احسن تحلیل ها و اعتبارسنجی هایی که انجام داده است را در اختتامیه به سمع و نظر داوران برساند. سپس زمان ارائه تیم ها به داوران محترم رسید. بسیاری از تیم ها توانسته بودند در این سه روز کمینه محصول پذیرفتنی ایده خود را نیز بسازند که منجربه احتساب امتیاز ویژه برای این تیم ها شد. بعد از اتمام  ارائه ها داوری صورت گرفت و سه تیم برد آموزشی کمک یار (برای افراد معلول)- آراد (هوای پاک)- یارکیک (تکلم یار کودکان) در بخش دانش آموزی به ترتیب اول تا سوم اعلام شدند. همچنین در بخش دانشجویی دو تیم اسمارت توی (پکیج هوشمند ساخت اسباب بازی )و بازی آونگ ها برنده مقام دوم و سوم معرفی شدند. طبق نظر داوران هیچ تیم دانشجویی نتوانست حد نصاب امتیاز برای دریافت مقام اول را کسب کند. همچنین جایزه ویژه (بازی های رایانه ای) رویداد به تیم دانش آموزی توران (بازی شاهنامه ) تعلق گرفت و به این ترتیب سومین استارتاپ ویکند بازی دانشگاه سما اردبیل پایان یافت.

در نهایت؛

گیم و بازی در بین نوجوانان و جوانان در مقیاس جهانی ضریب نفوذ بسیار بالایی دارد. به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در ایران 28 میلیون نفر گیمر وجود دارد و در هر خانوار ایرانی به طور متوسط ۱ نفر بازی دیجیتال انجام می‌دهد. همچنین متوسط سن بازیکنان ایرانی ۱۹ سال است. همین امر، خبر از اهمیت این حوزه و پتانسیل فراوانش برای خلق ایده و ثروت سازی می دهد. امید که با تلاش همه جانبه اکوسیستم نوآوری و خلاقیت، هر روز بیشتر به این مهم پرداخته شود تا شاهد اثرات شگرف آن در نظام اقتصادی و اجتماعی جامعه خود باشیم.

    نظرتان را بنویسید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.*